Υπογράφει:

Δημήτρης Παπαδημητριάδης

Ο Δημήτρης Παπαδημητριάδης σπούδασε Ιατρική στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και Διεθνή Πολιτική Υγείας στο London School of Economics (LSE). Εξειδικεύτηκε στην Ψυχιατρική και στην Ψυχοθεραπεία στο Λονδίνο (Royal Free Hospital & UCL School of Medicine, Halliwick Personality Disorder Service) και στην Αθήνα (Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγιεινής, Περιφ. Γενικό Νοσοκομείο “Ευαγγελισμός”).Συμμετείχε στο πρόγραμμα Γνωσιακής Θεραπείας για τις Διαταραχές Άγχους του Beck Institute for Cognitive Behavior Therapy που ίδρυσε στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ ο θεμελιωτής της γνωσιακής θεραπείας Dr. Aaron T. Beck.Έχει λάβει τιμητικούς επαίνους για δραστηριότητές του από το Πανεπιστήμιο Κρήτης, την Επιστημονική Εταιρεία Γενικής Ιατρικής, την Πανελλήνια Ομοσπονδία Μη-Κυβερνητικών Οργανώσεων, την Οργανωτική Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων 2004 και το Βραβείο “Κοινωνία των Πολιτών” των Δημοσιογράφων της Ελληνικής Ραδιοφωνίας (ΕΡΑ).Διετέλεσε Γενικός Γραμματέας στο διοικητικό συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Φοιτητών Ιατρικής (EMSA) με έδρα τις Βρυξέλλες και Πρόεδρος της Επιστημονικής Εταιρείας Φοιτητών Ιατρικής Ελλάδας (ΕΕΦΙΕ).Σήμερα εργάζεται ως ιδιώτης ψυχίατρoς – ψυχοθεραπευτής και συμμετέχει σε δράσεις ακτιβισμού για την προστασία των δικαιωμάτων του ανθρώπου. Λαμβάνει μερος σε επιστημονικά συνέδρια και ημερίδες, όπου δίνει ομιλίες με στόχο την ενημέρωση του κοινού για ζητήματα ψυχικής υγείας με ιδιαίτερη έμφαση στην καταπολέμηση του στίγματος. Παράλληλα, σχολιάζει στα ΜΜΕ και αρθρογραφεί τακτικά στον Τύπο για τα μείζονα κοινωνικά ζητήματα.Έχει συγγράψει τα βιβλία “Μικρή εισαγωγή: Άγχος” (πρώτο σε πωλήσεις στην πρώτη έκδοση) και “Μικρή εισαγωγή: Κατάθλιψη” που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος.

Οι παιδικές ζωγραφιές στη διερεύνηση της κακοποίησης. Παραδείγματα

Οι παιδικές ζωγραφιές είναι μια μορφή μη λεκτικής επικοινωνίας, μέσω της οποίας τα παιδιά εκφράζουν συναισθήματα, εμπειρίες και φαντασιώσεις, Είναι ένα ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο, καθώς τα παιδιά δυσκολεύονται να μιλήσουν για τις εμπειρίες τους ή να τις περιγράψουν με λόγια, ειδικά αν αυτές περιλαμβάνουν τραυματικά γεγονότα.

Έτσι η ζωγραφική γίνεται ένας τρόπος με τον οποίο τα παιδιά μπορούν να “προβάλλουν” τον εσωτερικό τους κόσμο. Για παράδειγμα, η ζωγραφιά ενός παιδιού μπορεί να αντικατοπτρίζει συναισθήματα θυμού, φόβου ή σύγχυσης. Ωστόσο, αν και οι ζωγραφιές τους μπορεί να περιέχουν ενδείξεις κακοποίησης, η ερμηνεία τους αποτελεί αμφιλεγόμενο ζήτημα.

Στην ανάλυση παιδικών ζωγραφιών, οι ειδικοί της ψυχικής υγείας εξετάζουμε τα εξής στοιχεία:

Χρήση των χρωμάτων: Η επιλογή και η ένταση των χρωμάτων μπορεί να υποδεικνύουν τη συναισθηματική κατάσταση. Για παράδειγμα, η συχνή χρήση μαύρου ή κόκκινου μπορεί να συνδέεται με άγχος ή θυμό.

  • Φωτεινά χρώματα: Συνήθως δείχνουν θετική διάθεση και αισιοδοξία.
  • Σκούρα χρώματα: Μπορεί να υποδηλώνουν άγχος, θλίψη ή φόβο.
  • Αναπάντεχες χρωματικές επιλογές: Για παράδειγμα, ένα μαύρο ή κόκκινο πρόσωπο μπορεί να εκφράζει θυμό ή απειλή.
  • Πίεση στο χαρτί: Οι έντονες πιέσεις του μολυβιού ή της κηρομπογιάς μπορεί να δείχνουν ένταση, ενώ οι απαλοί τόνοι υποδηλώνουν ηρεμία.

Θέμα και περιεχόμενο: Το θέμα της ζωγραφιάς μπορεί να αποκαλύψει εμπειρίες ή ανησυχίες. Παιδιά που έχουν βιώσει κακοποίηση συχνά σχεδιάζουν σκηνές με βία, απομόνωση ή αίσθηση κινδύνου. Οι γραμμές και τα σχήματα μπορούν επίσης να αποκαλύψουν σημαντικές πληροφορίες.

  • Ασυνέχειες στις γραμμές: Υποδηλώνουν αβεβαιότητα ή άγχος.
  • Κλειστά σχήματα: Μπορεί να δείχνουν την ανάγκη για προστασία ή απομόνωση.
  • Επαναλαμβανόμενα μοτίβα: Τα μοτίβα, όπως κύκλοι ή γραμμές, μπορούν να υποδηλώνουν εμμονές ή εσωτερικές συγκρούσεις.
  • Όπλα, μαχαίρια ή άλλα εργαλεία: Μπορεί να υποδεικνύουν επιθετικότητα ή αίσθηση απειλής.
  • Ζώα: Τα ζώα συχνά αντικατοπτρίζουν συγκεκριμένα συναισθήματα ή χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα, ένα φίδι μπορεί να δηλώνει φόβο, ενώ ένας σκύλος την ανάγκη για προστασία.
  • Αφύσικα σύμβολα: Σχήματα όπως μαύρα σύννεφα, σκάλες που δεν οδηγούν πουθενά ή δέντρα χωρίς φύλλα ίσως δείχνουν συναισθηματικές δυσκολίες.

Τοποθέτηση στοιχείων στο χαρτί: Τα παιδιά που βιώνουν κακοποίηση μπορεί να τοποθετούν τις φιγούρες που ζωγραφίζουν μακριά τη μία από την άλλη, ή να χρησιμοποιούν μικροσκοπικά σχέδια, υποδεικνύοντας συναισθήματα απομόνωσης.

  • Κεντρική τοποθέτηση: Δείχνει ότι το παιδί αισθάνεται ασφαλές και μέρος του περιβάλλοντός του.
  • Τοποθέτηση στις άκρες: Μπορεί να υποδηλώνει ανασφάλεια, απομόνωση ή φόβο.
  • Χρήση μόνο μικρού μέρους του χαρτιού: Συχνά δείχνει έλλειψη αυτοπεποίθησης ή φόβο να καταλάβει “χώρο”.
  • Μεγάλες φιγούρες: Μπορεί να δείχνουν αίσθημα κυριαρχίας ή επιθετικότητας.
  • Μικρές φιγούρες: Υποδηλώνουν πιθανόν αίσθηση αδυναμίας ή παραμέλησης.
  • Αναλογίες: Αν μια φιγούρα είναι δυσανάλογα μεγάλη, μπορεί να αποτελεί συμβολική αναπαράσταση κάποιου που το παιδί αντιλαμβάνεται ως ισχυρό ή απειλητικό.
  • Φιγούρες σε επαφή: Δείχνουν δεσμό και συναισθηματική εγγύτητα.
  • Φιγούρες απομακρυσμένες: Υποδηλώνουν αποξένωση ή συναισθηματική απόσταση.
  • Αλληλεπίδραση φιγούρων: Αν μια φιγούρα είναι γυρισμένη σε διαφορετική κατεύθυνση, μπορεί να υποδηλώνει έλλειψη επικοινωνίας ή σύγκρουση.

Απουσία ή παραμόρφωση ανθρώπινων χαρακτηριστικών: Μια ζωγραφιά όπου οι ανθρώπινες φιγούρες δεν έχουν πρόσωπα ή είναι παραμορφωμένες μπορεί να δείχνει δυσκολίες στις διαπροσωπικές σχέσεις ή τραυματικές εμπειρίες.

  • Απουσία φιγούρων: Ίσως υποδηλώνει συναισθηματική απόσταση ή μοναξιά.
  • Προσθήκη αφύσικων χαρακτηριστικών: Υπερμεγέθη χέρια ή πόδια, μπορεί να συμβολίζουν συγκεκριμένα γεγονότα ή συναισθήματα.
  • Αναλυτική λεπτομέρεια στα πρόσωπα: Όσο περισσότερες λεπτομέρειες έχει το πρόσωπο, τόσο πιο σύνθετη είναι η σχέση του παιδιού με τη φιγούρα.

Η ζωγραφική ενός παιδιού είναι καθρέφτης της αναπτυξιακής του πορείας, γιατί οι τεχνικές δεξιότητες και η δημιουργικότητά του εξελίσσονται παράλληλα με την ηλικία του. Στα πρώτα χρόνια της ζωής, τα σχέδια είναι συχνά απλοϊκά, με ραβδόμορφα σχήματα και γραμμές που αντιπροσωπεύουν ανθρώπους, δέντρα ή σπίτια. Αυτή η προσέγγιση είναι απόλυτα φυσιολογική και αντανακλά τις δυνατότητες της αντίληψης και του συντονισμού ενός παιδιού σε αυτή την ηλικία.

Καθώς το παιδί μεγαλώνει, η ζωγραφική του συνήθως εμπλουτίζεται με περισσότερες λεπτομέρειες και εμφανίζονται πιο σύνθετα μοτίβα. Η προοπτική, οι αναλογίες και η χρήση του χώρου αρχίζουν να βελτιώνονται, και αυτό αντιπροσωπεύει μια πιο ώριμη κατανόηση του κόσμου γύρω του. Ωστόσο, όταν οι ζωγραφιές υπολείπονται των αναμενόμενων χαρακτηριστικών για την ηλικία του, ή δυσκολεύεται να αποτυπώσει βασικά σχήματα ή να οργανώσει τα στοιχεία της ζωγραφιάς του, τότε είτε εκφράζει ανασφάλεια ή έλλειψη συναισθηματικής στήριξης είτε μπορεί να είναι ένδειξη αναπτυξιακής καθυστέρησης.

Η παρατήρηση αυτών των στοιχείων είναι κρίσιμη, καθώς οι αποκλίσεις από την τυπική αναπτυξιακή πορεία μπορεί να προσφέρουν ενδείξεις για την ανάγκη πρόσθετης υποστήριξης ή παρέμβασης, πάντα μέσα στο πλαίσιο μιας ευρύτερης αξιολόγησης.

ψυχολογική ανάλυση παιδικής ζωγραφικής, παιδικές ζωγραφιές

Η εικόνα αποτελεί παράδειγμα παιδικής ζωγραφιάς όπου διακρίνονται στοιχεία που μπορεί να υποδηλώνουν ψυχολογική δυσφορία, όπως την απομόνωση της παιδικής φιγούρας, την έντονη χρήση του κόκκινου χρώματος σε μια δεσπόζουσα φιγούρα και το σκοτεινό φόντο που υπογραμμίζει την αίσθηση του άγχους.

παιδικές ζωγραφιές

Σε αυτή τη ζωγραφιά, παρατηρούμε μια σκηνή με ακανόνιστα μεγέθη φιγούρων, δάκρυα στα πρόσωπα, παραμορφωμένα χαρακτηριστικά και κυριαρχία σκούρων χρωμάτων, όπως το μαύρο και το γκρι. Αυτά τα στοιχεία μπορεί να αντικατοπτρίζουν συναισθηματική αναστάτωση από ενδοοικογενειακές συγκρούσεις ή αστάθεια στο οικογενειακό περιβάλλον. Ο συνδυασμός δυσανάλογων στοιχείων και αποσπασματικών μορφών υποδεικνύει ένα χαοτικό και δυσλειτουργικό περιβάλλον.

afe457ae 8d55 4e20 9922 592b3bb1dd95

Οικογενειακό πορτραίτο που περιλαμβάνει μια φιγούρα η οποία έχει διαγραφεί με επιθετικές γραμμές. Οι υπόλοιπες φιγούρες είναι μικρές και απομακρυσμένες, με αποσυνδεδεμένες εκφράσεις. Οι ασυνήθιστες γραμμές και τα έντονα χρώματα αποπνέουν μια αίσθηση σύγκρουσης ή έντασης μέσα στην οικογένεια.

2afb8561 f836 4cd0 99a3 67a9c9e4cc75

Ένα σπίτι σχεδιασμένο με ακανόνιστες γραμμές, χαρακτηριστικό της παιδικής ηλικίας. Ένας ήλιος στην άκρη του χαρτιού και μια φιγούρα εκτός του σπιτιού χωρίς χαρακτηριστικά προσώπου, ενδεικτική της αίσθησης απομόνωσης ή απόστασης.

ψυχολογική ανάλυση της παιδικής ζωγραφικής

Απεικονίζεται ένα σκοτεινό δωμάτιο, με μια μικρή φιγούρα στο κρεβάτι, περιτριγυρισμένη από αφηρημένα και σκοτεινά σχήματα. Η επιλογή του γκρίζου χαρτιού, η χαοτική χρήση των γραμμών και οι σκούροι χρωματισμοί πάνω σε αυτό, υποδηλώνουν φόβο ή ανησυχία. Είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα ενός παιδικού σχεδίου που εκφράζει τρόμο, εφιάλτες και ανασφάλεια.

ψυχολογική ανάλυση της παιδικής ζωγραφικής

Μια μεγάλη φιγούρα με σκοτεινά χρώματα στέκεται κυρίαρχη και απειλητική πάνω από μια μικρότερη παιδική φιγούρα στο έδαφος. Οι χαοτικές γραμμές και τα σκοτεινά χρώματα εκφράζουν έντονα συναισθήματα ανασφάλειας, ενδεικτικά πιθανής κακοποιητικής δυναμικής στο σπίτι.

ψυχολογική ανάλυση της παιδικής ζωγραφικής

Οι χαοτικές γραμμές και τα σκοτεινά χρώματα κυριαρχούν, χωρίς συγκεκριμένες φιγούρες ή αναγνωρίσιμα σχήματα. Η ακανόνιστη εφαρμογή των γραμμών αποπνέει ένταση, ενδεικτική μιας συναισθηματικής κατάστασης αναστάτωσης ή άγχους.

ψυχολογική ανάλυση της παιδικής ζωγραφικής

Ένα μικρό παιδί σε απόσταση από δύο μεγάλες ενήλικες φιγούρες. Οι υπερβολικά μεγάλες διαστάσεις των ενηλίκων και η απόσταση του παιδιού υποδηλώνουν συναισθήματα απομόνωσης ή απειλής. Οι ακανόνιστες γραμμές και η ανάμειξη φωτεινών και σκοτεινών χρωμάτων προδίδουν συναισθηματική ένταση.


Παρά την εντυπωσιακή δυναμική που μπορεί να έχει η ανάλυση παιδικών ζωγραφιών ως εργαλείο κατανόησης συναισθημάτων και εμπειριών, η χρήση της συνοδεύεται από ορισμένους σημαντικούς περιορισμούς. Ο πρώτος αφορά την υποκειμενικότητα, καθώς η ερμηνεία αυτών των σχεδίων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την προσωπική κρίση και την εμπειρία του ειδικού που την αναλαμβάνει.

Επιπλέον, τα σύμβολα και τα μοτίβα που περιέχονται σε μια ζωγραφιά μπορεί να έχουν διαφορετική σημασία ανάλογα με το πολιτισμικό πλαίσιο του παιδιού, γεγονός που καθιστά αναγκαία την κατανόηση των πολιτισμικών ιδιαιτεροτήτων.

Τέλος, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι μια ζωγραφιά, όσο ανησυχητική κι αν φαίνεται, δεν είναι από μόνη της απόδειξη τραυματικής εμπειρίας, καθώς οι παράγοντες που επηρεάζουν το περιεχόμενο και την αισθητική ενός παιδικού σχεδίου μπορεί να ποικίλουν από το αναπτυξιακό στάδιο έως την καθημερινότητα του παιδιού.

Σε κάθε περίπτωση, η παιδική ζωγραφική προσφέρει χρήσιμες ενδείξεις για τραυματικές εμπειρίες, αλλά δεν αποτελεί από μόνη της αξιόπιστη μέθοδο διάγνωσης. Η ανάλυσή της θα πρέπει να γίνεται με εξαιρετική προσοχή και μόνο στο πλαίσιο πολυδιάστατης αξιολόγησης με μία διεπιστημονική προσέγγιση. Οι επαγγελματίες που την εφαρμόζουν πρέπει να έχουν εξειδικευμένη κατάρτιση και να βασίζονται σε τεκμηριωμένα ερευνητικά εργαλεία. Ένα παράδειγμα είναι το “House-Tree-Person Test” (HTP), το οποίο, αν και έχει δεχθεί κριτική, μπορεί να παρέχει συμπληρωματικές πληροφορίες όταν χρησιμοποιείται ορθά (Burns & Kaufman, 1972).

Στο ιατρείο μας, προσφέρουμε μια ασφαλή προσέγγιση για τα παιδιά και τις οικογένειές τους με την εμπειρία και την εκπαίδευση της εξειδικευμένης παιδοψυχολόγου μας, που συνδυάζει σύγχρονες, τεκμηριωμένες μεθόδους ψυχολογικής αξιολόγησης και υποστήριξης. Κάθε παιδί αντιμετωπίζεται με μοναδικότητα και σεβασμό, και στόχος μας είναι να παρέχουμε την καλύτερη δυνατή φροντίδα για την ενίσχυση της ψυχολογικής ευημερίας του.

Βιβλιογραφία
Facebook
LinkedIn
X
Threads
Email
Reddit
WhatsApp
Telegram

MENTAL HEALTH INSIGHT

Εγγραφείτε στο 15ήμερο ενημερωτικό δελτίο μας με τα τελευταία νέα για την ψυχική υγεία! Βιολογία, ψυχοθεραπεία, παιδική ψυχολογία και διατροφή, με πρακτικές συμβουλές για μεγαλύτερη ευεξία.

Cure of Mind