Υπογράφει:

Δημήτρης Παπαδημητριάδης

Ο Δημήτρης Παπαδημητριάδης σπούδασε Ιατρική στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και Διεθνή Πολιτική Υγείας στο London School of Economics (LSE). Εξειδικεύτηκε στην Ψυχιατρική και στην Ψυχοθεραπεία στο Λονδίνο (Royal Free Hospital & UCL School of Medicine, Halliwick Personality Disorder Service) και στην Αθήνα (Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγιεινής, Περιφ. Γενικό Νοσοκομείο “Ευαγγελισμός”).Συμμετείχε στο πρόγραμμα Γνωσιακής Θεραπείας για τις Διαταραχές Άγχους του Beck Institute for Cognitive Behavior Therapy που ίδρυσε στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ ο θεμελιωτής της γνωσιακής θεραπείας Dr. Aaron T. Beck.Έχει λάβει τιμητικούς επαίνους για δραστηριότητές του από το Πανεπιστήμιο Κρήτης, την Επιστημονική Εταιρεία Γενικής Ιατρικής, την Πανελλήνια Ομοσπονδία Μη-Κυβερνητικών Οργανώσεων, την Οργανωτική Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων 2004 και το Βραβείο “Κοινωνία των Πολιτών” των Δημοσιογράφων της Ελληνικής Ραδιοφωνίας (ΕΡΑ).Διετέλεσε Γενικός Γραμματέας στο διοικητικό συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Φοιτητών Ιατρικής (EMSA) με έδρα τις Βρυξέλλες και Πρόεδρος της Επιστημονικής Εταιρείας Φοιτητών Ιατρικής Ελλάδας (ΕΕΦΙΕ).Σήμερα εργάζεται ως ιδιώτης ψυχίατρoς – ψυχοθεραπευτής και συμμετέχει σε δράσεις ακτιβισμού για την προστασία των δικαιωμάτων του ανθρώπου. Λαμβάνει μερος σε επιστημονικά συνέδρια και ημερίδες, όπου δίνει ομιλίες με στόχο την ενημέρωση του κοινού για ζητήματα ψυχικής υγείας με ιδιαίτερη έμφαση στην καταπολέμηση του στίγματος. Παράλληλα, σχολιάζει στα ΜΜΕ και αρθρογραφεί τακτικά στον Τύπο για τα μείζονα κοινωνικά ζητήματα.Έχει συγγράψει τα βιβλία “Μικρή εισαγωγή: Άγχος” (πρώτο σε πωλήσεις στην πρώτη έκδοση) και “Μικρή εισαγωγή: Κατάθλιψη” που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος.

Ανήλικη βία: Τα παιδιά δεν είναι εγκληματίες

Τα παιδιά δεν είναι εγκληματίες, και το να τα αντιμετωπίζουμε ως τέτοιους είναι το πιο ενδεικτικό λάθος μας στη διαχείριση της ανήλικης αντικοινωνικής συμπεριφοράς.

Άρθρο στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ

Η παραβατικότητα των ανηλίκων δεν είναι ζήτημα κακής φύσης, αλλά αποτέλεσμα κοινωνικών και εκπαιδευτικών αποτυχιών. Στην ταινία “Στον Κύριό μας, με Αγάπη” του 1967, ο εκπαιδευτικός Mark Thackeray (Sidney Poitier) επιλέγει να αντιμετωπίσει την ατίθαση συμπεριφορά των μαθητών του όχι με τιμωρητικές μεθόδους, αλλά με κατανόηση και εκπαίδευση βασισμένη στον σεβασμό. 

Ο Thackeray κατανοεί ότι αυτά τα παιδιά δεν είναι απλώς “προβληματικά”, αλλά θύματα ενός συστήματος που τα έχει εγκαταλείψει. Και είναι ακριβώς αυτή η διάκριση που πρέπει να κατανοήσουμε στην Ελλάδα του σήμερα. 

Η αυστηροποίηση των ποινών στο σχολείο μπορεί να ικανοποιεί το θυμικό των ενηλίκων και να φέρνει προσωρινές, επιφανειακές βελτιώσεις στη συμπεριφορά των παιδιών, αλλά δεν αγγίζει τις βαθύτερες αιτίες που προκαλούν αυτή τη βία. Αντίθετα, η τιμωρητική προσέγγιση μπορεί να επιδεινώσει το πρόβλημα, γιατί ζητάμε από τους νέους να συμμορφώνονται με κανόνες χωρίς να τους διδάσκουμε τις αξίες που διέπουν τους κανόνες και χωρίς να τους προσφέρουμε την ευκαιρία της επανόρθωσης.

Η ανήλικη βία

Η εφηβεία είναι μια περίοδος αναζήτησης ταυτότητας και φυσικής εναντίωσης, κατά την οποία τα παιδιά προσπαθούν να βρουν τον εαυτό τους και τη θέση τους στον κόσμο. Η ανάγκη για αποδοχή και ένταξη, σε συνδυασμό με την τιμωρητική αντιμετώπιση των ενήλικων, διευκολύνουν την ένταξή τους σε ομάδες που προωθούν τη βία ως μέσο κοινωνικής επιβεβαίωσης και κυριαρχίας.

ανήλικη παραβατικότητα, βία στο σχολείο, αντικοινωνική συμπεριφορά, bullying

Την κατάσταση επιβαρύνει μια σειρά παραγόντων που συνδιαμορφώνουν ένα τοξικό περιβάλλον. Η αβεβαιότητα για το μέλλον, η αντικειμενική έλλειψη ευκαιριών και η ακρίβεια ασκούν τεράστιες πιέσεις στα παιδιά, που συχνά νιώθουν εγκλωβισμένα. 

Οι οικογενειακές συνθήκες έχουν επίσης αλλάξει: οι γιαγιάδες και οι παππούδες δεν ζουν πια στο ίδιο σπίτι για να προσφέρουν υποστήριξη και φροντίδα, ενώ οι γονείς εργάζονται πολλές ώρες και δεν έχουν τη δυνατότητα να εποπτεύουν και να καθοδηγούν αποτελεσματικά τα παιδιά τους. Ενώ το σχολείο, η κοινωνία και το διαδίκτυο με τα προβαλλόμενα πρότυπα, καλούν τα παιδιά να μεγαλώσουν πριν την ώρα τους και επιτείνουν το άγχος και την πίεση που αισθάνονται. Η βία γίνεται ένας τρόπος εκτόνωσης και διαφυγής από αυτές τις πιέσεις. 

Αντί για αυστηρότερες ποινές, είναι απαραίτητο να προχωρήσουμε σε προληπτικά και ουσιαστικά μέτρα που θα συμβάλλουν σε ένα θετικό περιβάλλον για την ανάπτυξη των παιδιών. Το σχολείο πρέπει να ενσωματώσει μαθήματα που διδάσκουν στα παιδιά πώς να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους, πως να συνεργάζονται και να επικοινωνούν αποτελεσματικά αντί να καταφεύγουν στη βία. 

Σε αυτή την κατεύθυνση και λαμβάνοντας υπόψη την ολοένα και περισσότερο σύνθετη και ψηφιακά παγκοσμιοποιημένη πραγματικότητά μας, θα ήταν χρήσιμη η εγκατάσταση ψυχολόγων στα σχολεία με διδακτική ώρα. Ακόμη χρειάζεται η επένδυση του κράτους σε δραστηριότητες εκτός σχολείου και η δημιουργία κοινοτικών δομών που στηρίζουν τις οικογένειες.


Χρήσιμη βιβλιογραφία:
Facebook
LinkedIn
X
Email

Περισσότερα άρθρα