Υπογράφει:

Δημήτρης Παπαδημητριάδης

Σπούδασε Ιατρική στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και Διεθνή Πολιτική Υγείας στο London School of Economics (LSE). Εξειδικεύτηκε στην Ψυχιατρική και στην Ψυχοθεραπεία στο Λονδίνο (Royal Free Hospital & UCL School of Medicine, Halliwick Personality Disorder Service) και στην Αθήνα (Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγιεινής, Περιφ. Γενικό Νοσοκομείο “Ευαγγελισμός”).Συμμετείχε στο πρόγραμμα Γνωσιακής Θεραπείας για τις Διαταραχές Άγχους του Beck Institute for Cognitive Behavior Therapy που ίδρυσε στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ ο θεμελιωτής της γνωσιακής θεραπείας Dr. Aaron T. Beck.Έχει βραβευτεί για δραστηριότητές του με ειδικά τιμητικά διπλώματα από το Πανεπιστήμιο Κρήτης, την Επιστημονική Εταιρεία Γενικής Ιατρικής, την Πανελλήνια Ομοσπονδία Μη-Κυβερνητικών Οργανώσεων, την Οργανωτική Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων 2004 και με το Βραβείο “Κοινωνία των Πολιτών” των Δημοσιογράφων της Ελληνικής Ραδιοφωνίας (ΕΡΑ).Διετέλεσε Γενικός Γραμματέας στο διοικητικό συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Φοιτητών Ιατρικής (EMSA) με έδρα τις Βρυξέλλες και Πρόεδρος της Επιστημονικής Εταιρείας Φοιτητών Ιατρικής Ελλάδας (ΕΕΦΙΕ).Σήμερα εργάζεται ως ιδιώτης ψυχίατρoς – ψυχοθεραπευτής και συμμετέχει σε δράσεις ακτιβισμού για την προστασία των δικαιωμάτων του ανθρώπου. Λαμβάνει μέρος σε επιστημονικά συνέδρια και ημερίδες και παραχωρεί ομιλίες για την ενημέρωση σε ζητήματα ψυχικής υγείας, όλο το χρόνο, με έμφαση στην καταπολέμηση του στίγματος.

Επιστροφή στο σχολείο: Συμβουλές για την έναρξη της σχολικής χρονιάς

Η επιστροφή στο σχολείο είναι πηγή μεγάλου άγχους για πολλούς μαθητές, ιδιαίτερα μετά τις καλοκαιρινές διακοπές. Οι προκλήσεις της προσαρμογής σε νέες συνθήκες, η πίεση των ακαδημαϊκών απαιτήσεων και η κοινωνική αλληλεπίδραση μπορούν να προκαλέσουν σημαντική ψυχολογική επιβάρυνση. Αυτό το άρθρο αποσκοπεί να προσφέρει πρακτικές συμβουλές και στρατηγικές για να βοηθήσει τους μαθητές και τους γονείς να διαχειριστούν αποτελεσματικά το άγχος που σχετίζεται με τη σχολική καθημερινότητα.

 

Κατανόηση του άγχους των μαθητών

Το άγχος είναι μια φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού σε καταστάσεις που θεωρούνται απειλητικές ή απαιτητικές. Στην περίπτωση των μαθητών, η σχολική ρουτίνα μπορεί να περιλαμβάνει πολλές άγνωστες και απαιτητικές συνθήκες, όπως νέους δασκάλους, καινούριους συμμαθητές και αυξημένες ακαδημαϊκές προσδοκίες. Αυτές οι καταστάσεις μπορούν να προκαλέσουν την ενεργοποίηση του συστήματος “μάχης ή φυγής” του οργανισμού, οδηγώντας στα σωματικά και στα ψυχολογικά συμπτώματα του άγχους.

Η κατανόηση των παραγόντων που συμβάλλουν στο άγχος είναι το πρώτο βήμα για την αποτελεσματική διαχείρισή του. Οι μαθητές μπορεί να αισθάνονται πίεση να αποδώσουν καλά στις εξετάσεις, να ανταποκριθούν στις προσδοκίες των γονέων και των δασκάλων ή για να ενταχθούν σε κοινωνικές ομάδες. Η αναγνώριση αυτών των παραγόντων μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη στρατηγικών αντιμετώπισης που είναι προσαρμοσμένες στις ατομικές ανάγκες του κάθε μαθητή.

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι το άγχος δεν είναι πάντα αρνητικό. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να λειτουργήσει ως κίνητρο για την επίτευξη στόχων και την αντιμετώπιση προκλήσεων. Ωστόσο, όταν το άγχος είναι υπερβολικό ή παρατεταμένο, μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχική και σωματική υγεία του μαθητή. Η αναγνώριση των ορίων μεταξύ φυσιολογικού και παθολογικού άγχους είναι κρίσιμη για την παροχή της κατάλληλης υποστήριξης.

Τέλος, η κατανόηση του άγχους περιλαμβάνει και την αναγνώριση των συμπτωμάτων του. Αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν σωματικά σημεία, όπως πονοκεφάλους και στομαχικά προβλήματα, καθώς και ψυχολογικά συμπτώματα, όπως ανησυχία, ευερεθιστότητα, αντιδραστικότητα ή επιθετικότητα και δυσκολία συγκέντρωσης. Η έγκαιρη αναγνώριση τέτοιων σημείων μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της επιδείνωσης του άγχους και στην εφαρμογή κατάλληλων στρατηγικών διαχείρισης.

 

Στρατηγικές διαχείρισης

Ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους διαχείρισης του άγχους είναι η δημιουργία μιας σταθερής και προβλέψιμης καθημερινής ρουτίνας. Η σταθερότητα μπορεί να προσφέρει στους μαθητές την αίσθηση της ασφάλειας και του ελέγχου που χρειάζονται, επιτρέπτοντας τη μείωση στα επίπεδα άγχους. Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν στην καθιέρωση αυτής της ρουτίνας, παροτρύνοντας τα παιδιά με θετικό τρόπο να έχουν σταθερές ώρες για το ξύπνημα, τα γεύματα και τον ύπνο τους.

Η ανάπτυξη δεξιοτήτων οργάνωσης και διαχείρισης χρόνου είναι επίσης πολύ χρήσιμη για τη μείωση του άγχους. Οι μαθητές μπορούν να επωφεληθούν από τη χρήση ημερολογίων, λιστών εργασιών και άλλων εργαλείων που τους βοηθούν να παρακολουθούν τις υποχρεώσεις τους και να διαχειρίζονται τον χρόνο τους αποτελεσματικά. Η εκμάθηση αυτών των δεξιοτήτων μπορεί να προσφέρει μια αίσθηση ελέγχου και να μειώσει την αβεβαιότητα που συχνά συνοδεύει την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

Η φυσική δραστηριότητα και η υγιεινή διατροφή παίζουν επίσης σημαντικό ρόλο στη διαχείριση του άγχους. Η σωματική άσκηση μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των επιπέδων στρες και να βελτιώσει τη διάθεση, ενώ η κατανάλωση υγιεινών τροφών μπορεί να ενισχύσει την ενέργεια και την πνευματική διαύγεια. Οι γονείς μπορούν να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να συμμετέχουν σε αθλητικές δραστηριότητες και να κάνουν υγιεινές διατροφικές επιλογές, δίνοντας οι ίδιοι το καλό παράδειγμα.

Τέλος, η ανάπτυξη δεξιοτήτων χαλάρωσης και αναπνοής μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αντιμετωπίζουν το άγχος σε καθημερινή βάση. Τεχνικές όπως η βαθιά διαφραγματική αναπνοή, η προοδευτική μυϊκή χαλάρωση και ο διαλογισμός μπορούν να μειώσουν τα επίπεδα άγχους και να βελτιώσουν τη συνολική ευεξία. Η ενσωμάτωση αυτών των τεχνικών στην καθημερινή ρουτίνα μπορεί να προσφέρει στους μαθητές εργαλεία για την αντιμετώπιση του άγχους σε πραγματικό χρόνο.

Επιστροφή στο σχολείο

 

Ρόλος των γονέων και των εκπαιδευτικών

Η υποστήριξη και η ενθάρρυνση από το οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον μπορούν να κάνουν τη διαφορά στην ψυχική υγεία των παιδιών. Οι γονείς μπορούν να δημιουργήσουν ένα υποστηρικτικό περιβάλλον στο σπίτι, όπου τα παιδιά αισθάνονται ασφαλή να εκφράζουν τις ανησυχίες τους και να ζητούν βοήθεια.

Η επικοινωνία είναι το κλειδί για την κατανόηση των αναγκών και των ανησυχιών των μαθητών. Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι διαθέσιμοι να ακούσουν τα παιδιά και να προσφέρουν υποστήριξη χωρίς κριτική και χωρίς να γίνονται πιεστικοί. Η ενθάρρυνση της ανοιχτής επικοινωνίας μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να νιώσουν ότι οι ανησυχίες τους λαμβάνονται υπόψη και είναι σεβαστές, καθώς επίσης ότι έχουν την υποστήριξη που χρειάζονται για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις.

Οι γονείς δεν πρέπει να διστάζουν να επισκέπτονται παιδοψυχολόγο, είτε με σκοπό να εξετάσει τα παιδιά ώστε να αξιολογήσει με την εμπειρία του τα σημεία και τα συμπτώματα που εκείνοι παρατηρούν στα παιδιά, είτε με σκοπό να πάρουν εξειδικευμένη καθοδήγηση με τρόπο εξατομικευμένο. Στο ιατρείο μας παρέχουμε την υπηρεσία παιδοψυχολόγου είτε από κοντά είτε εξ αποστάσεως και μπορούμε να βοηθήσουμε.

Οι εκπαιδευτικοί μπορούν επίσης να παρατηρούν τα σημεία άγχους στους μαθητές και να παροτρύνουν στην κατάλληλη υποστήριξη. Η δημιουργία ενός θετικού και υποστηρικτικού σχολικού περιβάλλοντος μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του άγχους και να ενθαρρύνει την ακαδημαϊκή και κοινωνική ανάπτυξη. Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές μπορούν να χρησιμοποιούν τεχνικές όπως η διαφοροποιημένη διδασκαλία ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε μαθητή και της κάθε τάξης ξεχωριστά και η παροχή ευκαιριών για κοινωνική αλληλεπίδραση ώστε να υποστηρίξουν τους μαθητές.

Τέλος, η συνεργασία μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών είναι κρίσιμη για την αποτελεσματική διαχείριση του άγχους των μαθητών. Η ανταλλαγή πληροφοριών και η συντονισμένη προσέγγιση μπορούν να εξασφαλίσουν ότι οι μαθητές λαμβάνουν την υποστήριξη που χρειάζονται τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο. Συχνά διαπιστώνουμε από την κλινική πράξη ότι υπάρχει μία πολεμική στάση ή διάθεση των γονέων προς τους εκπαιδευτικούς, θεωρώντας τους δυνητικά ανεπαρκείς. Αυτή η θέση είναι ολότελα άδικη και απρόσφορη. Αυτό που χρειάζεται είναι μία συνεργατική προσέγγιση σε ένα κοινό πλάνο δράσης που μπορεί να βοηθήσει στη δημιουργία μιας συνεκτικής και υποστηρικτικής προσέγγισης για την αντιμετώπιση του άγχους των παιδιών.

 

Συμπεράσματα και συμβουλές

Η διαχείριση του άγχους που σχετίζεται με τη σχολική ρουτίνα είναι μια συνεχής διαδικασία που απαιτεί προσαρμογή και ευελιξία. Η κατανόηση των παραγόντων που συμβάλλουν στο άγχος και η εφαρμογή κατάλληλων στρατηγικών διαχείρισης μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της σχολικής ζωής με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και ηρεμία.

 
Βιβλιογραφία
Cook, P. R., & Cook, C. C. (2020). Back-to-school transitions: Supporting children’s adjustment and coping strategies. Journal of Educational Psychology, 112(3), 401-412. 
Weist, M. D., Murray, M., & Cooley-Strickland, M. (2019). Promoting school mental health in a global context: Bridging the gap between research, practice, and policy. School Psychology International, 40(5), 479-495. 
Eisenberg, M. E., Neumark-Sztainer, D., & Perry, C. L. (2021). The role of social support in coping with the back-to-school transition: Implications for educators and families. Journal of Adolescent Health, 68(6), 1265-1272. 
McIntyre, L. L., & Haskett, M. E. (2018). Preparing for the school year: The importance of establishing routines and emotional readiness in young children. Early Childhood Education Journal, 46(4), 395-405. 
Pianta, R. C., & Walsh, D. J. (2022). Helping children thrive: Building resilience during school transitions. Developmental Psychology, 58(2), 102-114. 

Facebook
LinkedIn
X
Email

Περισσότερα άρθρα